Mr Green sponsrar lopp i naturen

För den som är miljömedveten eller har koll på spelvärlden är det kanske ingen nyhet att Mr Green är ett spelbolag som tar ansvar för omvärlden. Mr Green har aktivt och målmedvetet arbetat med både ansvarsfullt spelande och miljötänk ända sedan företagets start för mer än tio år sedan.

Med sitt Green Gaming-verktyg har företaget flera gånger vunnit priser för bland annat socialt ansvarstagande. Verktyget hjälper spelare att tidigt upptäcka riskbeteende och tillåter casinot att till exempel avstå riktade erbjudanden för spelare som uppvisar riskbeteende.

För två år sedan lanserade Mr Green projektet #CleanTheOcean, där stränderna och vattnet runt Malta städades samtidigt som det samlades in data om mikroplaster och havets mående.

ÖTILLÖ Swimrun och miljötänk

Ett internationellt sponsorskap av Världscup och VM i Swimrun är också en del av Mr Greens hållbarhetsstrategi. I mars 2018 meddelades det att Mr Green officiellt är internationell samarbetspartner till ÖTILLÖ.

ÖTILLÖ och swimrun är en sport som växte fram ur en lite galen utmaning i början av tvåtusentalet. Sportens födelseplats är Stockholms skärgård och Utö, som också är det ställe där de årliga världsmästerskapen utspelar sig.

ÖTILLÖ-lopp och mästerskap hålls dock på flera håll i världen. Deltagarna i världens tuffaste världscup får uppleva hur vacker natur och fantastiska utsikter det finns i exempelvis kroatiska Hvar och Medelhavet, Engadin i schweiziska alperna och Scillyöarna i Atlanten. För att kvalificera till VM hålls mindre swimrun-lopp på ett tjugotal platser runt om i Europa, Afrika och USA.

Tillsammans med ÖTILLÖ fortsätter Mr Green att lyfta frågan om nedsmutsning av våra hav genom att behålla projektet #CleanTheOcean aktivt. Inför sina tävlingar runt om i Europa kommer ÖTILLÖ att hålla städkampanjer tillsammans med lokala aktivister och deltagare. På det här sättet hoppas man att kunna belysa vilket enormt problem det är när skräp hamnar i naturen och så småningom i haven.